972-35598438

מאמרים

תיירות מקוונת- המסע אל הלייק

נאווה פיליזר

תחום התיירות הינו אחד התחומים המרתקים והדינאמיים הקיימים. מדובר בתעשייה ייחודית הדורשת גישה ניהולית גמישה ומבוססת  על חזון קולקטיבי ושותפות חזקה עם בעלי המניות הכוללים על פי רוב גם רשויות  וקהילה מקומית.עסקי התיירות יכולים לנחול הצלחה גדולה בעזרתו של משרד יעוץ אסטרטגי חזק המתמחה בתחום.משרד מקצועי ינווט בחכמה את כל הפעילות היזומה ברשתות החברתיות, שהפכו בשנים האחרונות לבעלות השפעה אדירה , גם התחום התיירות

שימוש אפקטיבי ברשת החברתית ,הוא ככל הנראה הכלי הטוב ביותר להעלאת מודעות בנוגע ליעד תיירותי כזה או אחר. מדובר בכלי אפקטיבי, אך כזה אשר דורש זמן, תכנון מדוקדק, אסטרטגיה טובה וחדשנות.

הרשתות החברתיות מעצבות מחדש את העולם בו אנו חיים. תקשורת טובה יותר עם חברים ובני  משפחה, מעניקות למונח “מפה לאוזן” משמעות חדשה לגמרי, מייעצות בנוגע למוצרים אותם  כדאי לקנות ומאיזה מותגים כדאי להימנע, וכל זאת, במרחק של לחיצה אחת על העכבר.  הרשתות החברתיות נטמעות בשגרת חיינו, ומשפיעות על חיינו.

כיצד הדבר נעשה?

בעידן הגלובלי בו אנו חיים וכתוצאה מהתפתחות טכנולוגית ענפה, בעיקר בענף האינטרנט, ניתן למנף קמפיינים שיווקיים בצורה יעילה יותר ובעלויות נמוכות. יכולתן של הרשתות החברתיות לאחד מספר גדול של אנשים תחת רעיון אחד, היא יוצאת דופן ופורצת דרך. שימוש בתקשורת אינטראקטיבית אשר עושה שימוש באמצעי תקשורת מסורתיים כגון טלוויזיה ועיתונות כתובה, לצד רשת האינטרנט והרשתות החברתיות, נחשבת כיום כמרכיב מרכזי בהשגת התוצאות הרצויות של קמפיין כזה או אחר.

ניתן לראות כי ישנם מספר עקרונות מפתח להצלחתו של קמפיין שיווקי והפיכתו לוויראלי: 

אמינות-על הארגון להראות ללקוחותיו, כי “ההבטחה” שעומדת בראש הקמפיין, אכן יכולה להגיע לידי מימוש, וכי היא אטרקטיבית כפי שהיא אכן נשמעת.

השקעה כספית נמוכה –  אחד היתרונות המרכזיים של פעילות יחסי ציבור וניהול  רשתות חברתיות בדרך מתוחכמת, היא שאין כל צורך לשלם יותר בכדי להשיג יותר. הקסם האמיתי הוא שיהיה ברשותך משהו בעל ערך רב שיגרום לאנשים לא להפסיק לדבר עליו. במילים אחרות, צריך סיפור טוב כדי להניע קמפיין תיירותי מוצלח בעל עלויות סבירות (יחסית לתחום התיירות ויחסי הציבור).

התמקדות בתוכן ולא בתנועה–  שילוב בין מספר הפרסומים אודות הקמפיין, לתכנים האיכותיים שיועלו בהם, הם אלו שיובילו את הקמפיין להצלחה כבירה בקרב קהלי היעד.

עידוד קהל היעד לשתף את המידע באופן עצמאי–  על הארגון לייצר קמפיין בו הגולשים יהיו מעורבים בהפצת התכנים באופן טבעי ( לדוגמא: העלאת סרטונים אישיים לאתר ייעודי ושיתופם), כאשר פעולה זו  תרחיב את הוויראליות של הקמפיין ותעודד קידום אורגני.

להעניק למאמצי הקידום חיי מדף–  על הארגון ליצור מצב בו הקמפיין יעורר שיח ציבור ותקשורתי, מעבר לזמן שהוקצב לו מלכתחילה, כאשר זהו הסוד האמיתי להצלחה לאורך זמן. ככל שהקמפיין ישאיר ‘טעם של עוד’ עבור הלקוחות שלו, כך הוא יצליח להיטמע יותר במוחם, יתרום לתדמית החיובית של המותג ואף יעורר אסוציאציות חיוביות כאשר שמו של המותג יעלה בעתיד.

כוכבי רשת- הם המשפיעים על הלך הרוח, אותם כולנו מעוניינים לחקות וללכת בעקבותיהם. תנו להם לחוות את החוויה התיירותית ולכתוב עליה , דרך העיניים שלהם.  פנו לכוכבי רשת המתאימים לקהליי היעד שלכם. הגדירו איתם במדוייק את היקף ואופי הפרסום ..תנו לציבור לראות אתכם-דרכם.

לקריאה נוספת

מיתוג ערים - איך זה עובד?

נאווה פיליזר

בכל עיר בישראל ניתן לבנות תהליך מיתוג שתוך זמן קצר יוביל לבולטות שלה ביחס לערים אחרות ויבליט את האיכויות המיוחדות שלה. לפיכך, פנייה למשרד ייעוץ תקשורתי אסטרטגי,  בעל ניסיון ויידע בתהליכי  מיתוג ערים , הינה חשובה וקריטית לתהליך המורכב והמשמעותי.

כיצד נהפוך את הרשות המקומית למותג בולט, ייחודי ונחשק?

מיתוג ערים הינו תהליך ארוך ומקצועי. מדובר בסוג של התמחות ייחודית הכולל שילוב של  תהליכים משמעותיים בעיר,  פעילות שיווקית , פעילות תקשורתית  ופרסומית,  התמדה, השקעה רבה ויותר מכל  אסטרטגיה ברורה והגדרת  יעדים  וקהלי מטרה.מדובר בתהליך אמיץ מצד רשויות, הבוחרות להבליט איכויות מסוימות גם על חשבון איכויות אחרות. חשוב לציין, כי לא מדובר בהליך  פשוט של קיום אירועי תרבות למיניהם ברחבי העיר, אלא במהלך כולל אליו נרתמת כל הרשות.

כיום, רוב הרשויות המקומיות מספקות שירותים בעלי אופי דומה ברמת איכות שונה.

בידול העיר מאפשר:

  • למשוך אוכלוסיות איכותיות יותר לעיר.
  • להשיג תקציבים ממשלתיים לקידום פרויקטים שונים.
  • לחזק את הלוקאל- פטריוטיות של התושבים.
  • לחזק את תיירות הפנים ותיירות החוץ.
  • לקבל החלטות אסטרטגיות המבוססות על ראייה כוללת ארוכת טווח המאפשרת למצב את העיר באופן ברור.

 מיתוג הרשויות המקומיות נעשה באמצעות:

  • בניית עוגנים  חזקים  ופעילויות משמעותיות התומכות במיתוג
  • הדגשת פיתוח סביבתי
  • יצירת תחושת גאוות יחידה-שיתוף תושבים
  • שינוי סטיגמה שלילית-במידה וקיימת
  • בניית תדמית יציבה וחיובית
  • הבלטת ייתרונות 
  • חשיפת עשייה , ברמה הלוקאלית והארצית
  • הבלטת התחומים המרכזיים בהם הרשות מעוניינת למתג את עצמה

 המיתוג העירוני בא לידי ביטוי ב-5  מישורים מרכזיים:

  • סממנים חזותיים – לוגו, סלוגן, ניירות מכתבים, שילוט עירוני, אתר אינטרנט, ניהול עמודים ברשתות החברתיות וכו’.
  • התחום הפיסי – בניין הרשות, שילוט ברשות, קווי המתאר, תב”עות, פרויקטים ייעודיים.
  • התחום החברתי – דגשים בתוכניות הלימוד, קיום אירועים, פסטיבלים וועידות רלוונטיים, מוסדות תרבות ואומנות, שיתופי פעולה עם המגזר השלישי.
  • קשר עם גופים עסקיים – קידום והדגשת שיתוף הפעולה עם גופים עסקיים המייצגים את ערכי העיר ומחזקים את המותג.
  • שיווק ויחסי ציבור – חשיפה במדיות מובילות, תוך התייחסות משמעותית לרשתות החברתיות. פנייה לתורמים מחו”ל, קידום פרויקטים ייחודיים התומכים ומקדמים את ערך המותג.

 חמישה קריטריונים להערכת הצלחת תהליך המיתוג:

  • שאפתני ומציאותי – מיתוג איכותי מציג תמונת מצב המשקפת את חזון העיר כפי שהוא מתורגם לפרויקטים פיסיים וחברתיים בולטים, ומחדדת ערכים הקיימים במידה מסוימת ברשות
  • יצירתי וחדשני – בבסיס המיתוג ראייה מקורית ומציאותית של ערכי המותג ותהליך שיווקו
  • רלוונטי לאורך זמן – המיתוג יהיה רלוונטי ואפקטיבי גם בעשור הבא
  • מתורגם לפרויקטים מדידים – בבסיס תהליך המיתוג לפחות 5 פרויקטים משמעותיים התומכים בו
  • מתוקשר היטב פנימה והחוצה – המיתוג מתוקשר היטב בכל רובדי הארגון כחלק משיווקו לסביבה החיצונית

וטיפים חשוב!!

לא כל רשות או מועצה אזורית צריכים למתג עצמה בדגש אחד מסויים. כמו: עיר הספורט, עיר הבריאות וכדומה.  לא לכל הערים זה מתאים ונכון. 

מיתוג נכון -הוא מיתוג שלוקח בחשבון את כלל האוכלוסייה בעיר. היזהרו ממהלך המתרכז רק באוכלוסיה מרכזית אחת.

אל תשכחו, מי בוחר בכם!! נכון שתדמית העיר חשובה ביותר ומשמעותית לפיתוחה ולתושבים. יחס עם זאת- שימו בראש וראשונה את התושבים.

מהלך מיתוג, הינו אחד המהלכים המשמעותיים לרשות. אל תעשו זאת ללא גורמי מקצוע ואסטרטגיים ובוודאי ללא שיתוף תושבים.

לקריאה נוספת

מגייסים תרומות לעמותה?
כך תעשו זאת נכון!

נאווה פיליזר

למעלה מ-30 אלף עמותות רשומות בישראל במגוון תחומים ורבות מהן מתקיימות לצד מענקים ציבוריים ודמי חבר – מתרומות. הקושי בגיוס תרומות לפעילותן החשובה, גורם לעשרות עמותת בשנה להפסיק את פעילותן.

אחת הדרכים המקובלות והאפקטיביות לקבלת תרומות היא אירוע אומנותי גדול ומשמעותי שמטרתו גיוס תרומות לצד העלאת המודעות הציבורית לעמותה

בעקבות התמחות שצברנו בגיוס תורמים והקמה ותחזוקה של אגודות ידידים לעשרות גופי מחקר, אקדמיה, רפואה ומגזר שלישי, גיבשנו בפיליזר תקשורת מספר כללים להפקת אירוע תרומות ריווחי לעמותות:

זמנים: ההחלטה על קיום אירוע צריכה לקחת בחשבון אירועים מרכזיים שעתידים להתרחש כמו חגים, חילופי שלטון וימים מיוחדים בהם האפשרות להשתתפות באירוע פוחתת. יש לתכנן את האירוע כ-3 חודשים מראש לפחות. רצוי לא בחמישי- יום בו מרבית האומנים ואולמי המופעים עמוסים.

מיקום: מיקום מרכזי, יביא להשתתפות גבוהה יותר באירוע. יחד עם זאת, במידה והעמותה ממוקמת בפריפריה ועוסקת בנושאים הקשורים למקום – נכון יהיה יותר למקם את האירוע בזיקה למקום עבודתה.

אומנים: ככל שתצליחו לגייס מספר רב יותר של אומנים ידועים לאירוע, כך תגבר האטרקטיביות שלו. אומנים רבים משלבים בעבודתם גם רכיבים של תרומה לקהילה וישמחו להשתתף באירועים בעלי ערך מוסף.

נכון להשתמש במשרד יחסי ציבור לגיוס אומנים. אומנים רבים מזוהים עם עזרה לנפגעי טרור, חולי סרטן או עזרה לפליטים. משרד יחסי ציבור ידע למפות את האומנים אליהם תפנו – לפי אופייה של העמותה.

תקשורת- נסו לבנות ארוע שהינו מלכתחילה , בשיתוף מדייה מרכזית.

הפקה: הפקת הערב היא השלב משמעותי באירוע. רצוי לשכור חברה מיוחדת לשם כך-במחיר מינימום כחלק מתרומתה לאירוע- אל תקלו ראש בסעיף זה.

חשוב: נסו לסגור מכירת כרטיסים דרך גוף מקצועי- אליו פונה הקהל באופן עצמאי, נסו להיעזר גם בדיוור ובפנייה של האולם בו מתקיים האירוע- למועדון המנויים לדוג.

כיבוד: אין חובה להציע כיבוד למשתתפים. אפשר כמובן להציע שתייה קלה לאומנים המשתתפים ולאנשי ההפקה שנרתמו לאירוע. יחד עם זאת, כדאי לנסות לגייס חברות העוסקות במזון לכיבוד עדין ומינימלי לפני או אחרי האירוע, במטרה לאפשר “זמן צילומים” ושיח חברתי בין אורחי האירוע לצורך צילומים ויחסי ציבור.

תמחור: נכון למכור את הכרטיסים היקרים מוקדם יותר ורק לאחר מכן למכור את הכרטיסים הזולים. מומלץ לאפשר מספר סוגי מחירים- על פי מקומות הישיבה ומועד רכישה.

פאניקה: אין צורך להיבהל אם נשאר הרבה זמן עד האירוע והכרטיסים אינם נחטפים. הקהל הישראלי קונה ברגע האחרון ומסת הקנייה מתחילה שבועיים בלבד לפני תחילת האירוע.

קנייה מרוכזת: הציעו לוועדי עובדים, חברות היי-טק וחברות מסחריות אחרות – לקנות במרוכז כרטיסים לאירוע. בחברות רבות ישנה קופה משותפת של ההנהלה והעובדים – לצורך קניית כרטיסים לאירועים, מתן תרומות וכו’.

פרסום: במדיות מובילות רבות ,  נותרות משבצות פנויות והן ניתנות לעמותות כתרומה או במחירים נמוכים במיוחד – נצלו זאת! פנו למערכות שתפו אותן באירוע. כמו כן, פרסום באמצעות הרשתות החברתיות הוא לרוב יעיל, מהיר וניתן להגיע לחשיפה משמעותית. בקשו מחברי וידידי העמותה לשתף את האירוע ברשתות החברתיות.

רוח העמותה: הקימו דוכן קטן עם דיילים בכניסה לאירוע וגייסו תומכים חדשים לעמותה. גם חלוקת עלונים על פעילות העמותה יכולה להביא לגיוס כספים לאחריה. נסו לייצר עניין אצל הקוראים ולשים דגש על סיפורים אנושיים בהם מעורבת העמותה.

יחסי ציבור: במידה ולכם אין משרד יחסי ציבור קבוע- נסו לשלוח עצמאית למערכות העיתונים, האינטרנט, הטלוויזיה והרדיו- מיידע על האירוע ועל העמותה. לאחר האירוע שילחו תמונות ופרסמו את הצלחתו ברשתות החברתיות.

הנואמים: במהלך האירוע- ארגנו את סדר הנואמים בתחילת האירוע – לא יותר משניים שלושה- זכרו הציבור מגיע ליהנות מאירוע ולא לשמוע נאומים.

הפרסונה: כדאי שמושא התרומה יעלה ויאמר כמה מילים קצרות ומרגשות. ניתן להקרין סרטון קצרצר על העמותה ופעילותה- אך רק סרטון מרגש ואישי.

לקריאה נוספת

הופכים משבר להזדמנות

נאווה פיליזר

משברים תקשורתיים, מתפתחים חדשות לבקרים, כאשר טיפול נכון ומקצועי בהם יכול  למנוע פגיעה משמעותית בתדמית החברה ומוצריה, למזער נשק אפשרי ובמקרים רבים אף יכול להפוך חיסרון ליתרון תקשורתי.

בניית אסטרטגיה לניהול מצב משבר היא בעלת חשיבות רבה. על המשרד, לפעול מבעוד מועד, בשיתוף פעולה מלא מצד הלקוח, להערכות למשבר אפשרי. כיצד הדבר נעשה? באמצעות ניתוח סיכונים פוטנציאלים, זיהוי נקודות תורפה בארגון ותיאום עם הגורמים הרלוונטיים בחברה

היערכות מקדימה למצב משבר והכנת נוהל משבר אפקטיבי , תאפשר לחברה להגיב מהר ונכון, לפעול היטב ולמנוע קריסה וריסוק תדמיתי אפשרי.

היערכות נכונה למצבי משבר בארגונים רבים, תסייע רבות גם במניעת המשבר הבא. בשלב ההיערכות, יש לבדוק נקודות תורפה בארגון, להכין את כל צוותי העובדים לתרחישים אפשריים, לנתח משברים קודמים וללמוד מהם. לרענן נוהלי ביטחון אבטחה, דיווח על תקלות ועוד..

עם פרוץ משבר תקשורתי משמעותי, בעל עניין ציבורי,  ובמהלכו, חברות רבות , גם בתקופה זו, מתנהלות באופן שגוי. אותן החברות, אינן ממהרות לעדכן את הציבור בזמן ואינן מגלות את כל האמת אודות הסיבה שהובילה למשבר (בתקווה שאולי הכול יחלוף, מבלי שיתגלה), חלקן נאבקות באמצעי התקשורת, מתעלמות מפניות ראשוניות של התקשורת ומסתתרות מאחורי טיעונים משפטיים מעורפלים. כמו כן, הן אינן מגלות שקיפות, מעדיפות לקבל את עצות היועצים המשפטיים על פני יועצי התקשורת ובאופן כללי אינן מגלות מנהיגות ואחריות.

הפועל היוצא: התעלמות מהגורם החשוב ביותר – פגיעה קשה בתדמית החברה בעיני הצרכנים ופגיעה מאסיבית, לעיתים בלתי הפיכה, באמונם.

חשוב להבין כי חלק ניכר מן הטיפול במשבר נעשה מול התקשורת. המשבר האמיתי וטיבו נקבע, למעשה, בתקשורת. לפיכך, חשוב לקחת בחשבון כי הנשק האסטרטגי הטוב ביותר נמצא בידי החברה התנהלות נכונה תמנע את “אפקט התהודה” ו”אפקט הדומינו” חסר השליטה.

ניתן להבחין בשלושה שלבים מרכזים בעת ניהול המשבר:

השעות הראשונות

המשך הטיפול במשבר

שיקום תדמית החברה (במאמר זה, אתייחס לשני השלבים הראשונים)

לכל שלב מאפיינים שונים, זמני תגובה קריטיים ויש להתייחס לכל אחד מהשלבים הללו בכובד ראש, על פי נוהל שהוכן מראש.

להלן מספר כללי ברזל לחברה במשבר:

היה נכון תמיד: ישנה חשיבות גבוה במוכנות מוקדמת להתפרצות משבר

הכנה מראש– על מנת למנוע פאניקה ותפקוד לקוי, יש להיערך מראש להתמודדות עם משבר.

יש להחליט מראש על דובר מטעם החברה, שיעמוד מול התקשורת בעת משבר: מנכ”ל/נושא תפקיד רלוונטי, בעל יכולות ביטוי גבוהות שייתן מענה אחיד, דמות שמזוהה עם המותג.

פעל מהר – תגובה ראשונית ומיידית היא בעלת משמעות מכרעת. בכל אופן אל “תיעלם”, והמנע מתגובת “אין תגובה”. בעגה המקצועית קוראים לשעה שלאחר פרוץ המשבר: “שעת הזהב”, קרי, בשעה קריטית זו, התנהלות נכונה תאפשר לזכות בכל הקופה, כאשר התנהלות תגרום לחברה נזקים רחבי היקף.

קח אחריות!!!- לאחר פרוץ המשבר, יש לקחת אחריות ולהביע התנצלות כנה. גם אם אתה חושב שאתה לא אשם וגם אם “לא ידעת”  – אתה המנהל של החברה ולכן  אתה הוא הגורם האחראי. עם פרוץ המשבר, צא לתקשורת באופן מסודר לאחר הכנה מסודרת מצד יועצי התקשורת שלך.

הפגן הזדהות עם הלקוחות– במידה ואינך מעוניין שלקוחותיך ‘יינטשו את הספינה’ בעקבות המשבר, עליך להראות להם כי אתה מבין לליבם וכי יש מישהו שעומד מאחורי המוצר/השירות.

הצע פיצוי על פי הצורך- טעויות קורות, גם הציבור מוכן לספוג טעויות, באם ירגיש שההתנצלות כנה, ושנעשה מאמץ לתקן את הנזק שנגרם.

מנה גורמים בחברה לקשר ישיר עם העובדים וכל הספקים המשמעותיים החיצוניים.

מנה גוף חיצוני ניטרלי לבדיקת הפרשה-  גם בחיים האישיים, איננו יכולים בכל רגע נתון לשפוט את צעדינו, מה גם שלא מדובר בדעה אובייקטיבית. לפיכך, במקרה של משבר, מינוי גוף חיצוני ניטרלי, יוכל לספק עבורנו נקודות מבט שונות שייתכן ולא שמנו אליהם לב או התעלמנו מהם באופן בלתי מודע. ניתן לעשות זאת על ידי סקרים, ניטור רשתות חברתיות, ניתוח תגובות וטוקבקים ועוד.

גיבוש תכנית להעלאת תדמית החברה לאחר המשבר– לאחר שהנזק נגרם, הגיע הזמן לאחות את השברים. הצעד הראשון בו צריך לנקוט- להעלות את המניות של החברה בעיני הלקוחות, ויפה שעה אחת קודם.

כל הצעדים חייבים להיעשות בליוויו הצמוד של יועץ התקשורת, אשר בקיא בסוגיות השונות שעלולות לעלות כתוצאה ממשבר אפשרי ומכיר את המפה התקשורתית על בוריה.

לקריאה נוספת